Terug naar overzicht
  • Dienstverband

    Vast Uitzenden

  • Regio

    West-Vlaanderen

  • Plaats

    Zeebrugge

Functie omschrijving

Als Operations Officer zorg je voor een optimale organisatie van scheepsoperaties van A tot Z. Je bereidt operaties grondig voor, volgt ze op tijdens uitvoering en zorgt voor correcte rapportage achteraf. Je bewaakt veiligheid, productkwaliteit en efficiëntie en werkt actief mee aan procesverbeteringen.

Daarnaast fungeer je als coach op de werkvloer en ben je een belangrijke schakel in de operationele communicatie tussen verschillende teams.


Jouw verantwoordelijkheden

1. Veiligheid & Productkwaliteit

  • Toezien op naleving van alle veiligheids- en kwaliteitsinstructies aan boord en op de terminal.

  • Ongevallen en schadegevallen vaststellen, registreren en administratief opvolgen binnen de vooropgestelde deadlines.

  • Uitvoeren van spot checks en opvolgen van corrigerende en preventieve maatregelen.

  • Fungeren als coach en ambassadeur om samenwerking en veiligheidscultuur te versterken.


2. Organisatie & Operationele Aanpak

  • Opstellen van taakverdeling en ploegbezetting voor scheepsoperaties volgens standaard R/V’s.

  • Dagelijkse operationele problemen inschatten en snel beslissingen nemen bij veranderende omstandigheden.

  • Last-minute risicoanalyses uitvoeren.

  • Aanwezig zijn op premeetings met Chief Officer vóór de start van een operatie.

  • Duidelijke communicatie naar ceelbazen, foremen, collega-Operations Officers en hiërarchische lijn.


3. Aansturing van Medewerkers

  • Aansturen van havenarbeiders via de hiërarchische lijn (CB/FM).

  • In geval van afwijkingen tijdig informeren van marine manager.

  • Actief bijdragen aan coaching, motivatie en samenwerking op de werkvloer.


4. Rapportering & Analyses

  • Opstellen van rendements- en kwaliteitsrapporten (volume, tijden, rendementen, kwaliteit, verloop).

  • Signaleren van structurele problemen aan ATM/TM/Marine Manager.

  • Feedback geven bij afwijkende resultaten en meewerken aan verbeterinitiatieven.


5. Administratie & Informatiebeheer

  • Verwerken van loonadministratie per shift op basis van dispatchinformatie.

  • Opvolging van informatieflows via TOS, Webportal en Webfocus.

  • Controleren van klantinformatie in samenwerking met planners en chief markeerders.

  • Correct afhandelen van administratieve dossiers, schademeldingen en arbeidsongevallen.

Gezocht profiel

Technische vaardigheden

  • Talen: Nederlands/Engels, noties Frans

  • Sterke kennis MS Office (vooral Excel)

  • Ruimtelijk en cijfermatig inzicht

  • Nautische kennis of ervaring

  • Opleiding Port Facility Safety Officer (PFSO) is een pluspunt

Functiespecifieke vaardigheden

  • Sterke communicatievaardigheden

  • Leidinggevende capaciteiten

  • Probleemoplossend en besluitvaardig

  • Stressbestendig en flexibel

  • Kwaliteits- en klantgericht

  • Teamgericht en coachend

  • Conflicthanterend vermogen

  • Gestructureerd en planmatig kunnen werken


Plaats in de organisatie

Rapporteert aan: (Duty) Stevedore Manager

Stuurt aan:

  • Direct: ploegbazen, ceelbazen/foremen, markeerders

  • Indirect: havenarbeiders, scheepsbemanning

Relevante contacten:

  • Intern: dispatch, planning, technische dienst, QSSE

  • Extern: rederijen, agenturen, vakbonden

Aanbod

  • Maaltijd- en ecocheques

  • Groeps- en hospitalisatieverzekering

  • GSM

  • Firmawagen

  • Onkostenvergoeding

  • Cafetariaplan

  • Uitgebreide opleidingsmogelijkheden

Ben je klaar om verantwoordelijkheid te nemen in een dynamische havenomgeving? Heb je een passie voor logistiek, scheepsoperaties en veiligheid? Dan is dit de ideale functie om jouw loopbaan een boost te geven.

Geen bestand gekozen
Zou je zo vriendelijk willen zijn de aangegeven velden in te vullen?

Gerelateerde vacatures

Bekijk alle vacatures